For Classical Music Lovers

موسیقی کلاسیک

For Classical Music Lovers

موسیقی کلاسیک

چگونه به تمرین پیانو بپردازیم

این روزها همه مردم دچار فقر زمانی هستند  و موزیسین ها هم از این قائده مستثنا نیستند . به دلیل تقاضای زیادی که برای تمرین مناسب پیانو از ما شد در این جا به چند نکته اساسی اشاره می کنیم.

 

1.کارهای خودتان را سازمان دهی کنید:  می توان گفت تمرین  پیانو به نحوی که بتواند کارامد باشد به این قضیه که شما چگونه خودتان را سازمان دهی میکنید تا از تلاش هایتان بهترین نتیجه را بگیرید مربوط می شود. باید تمامی کارهای روزمره تان را مشخص کنید. بسیاری از هنرجویان متوجه شده اند که نوشتن برنامه روزانه شان چقدر در این زمینه کمکشان میکند تا بتواندد بر کارهای مهمترشان بیشتر تمرکز کنند.

2. در هر برهه زمانی فقط روی یک تسک تمرکز کنید: خودتان را ملزم به این بدانید که قبل به پایان رساندن هر تمرین به تمرین بعدی نروید. اگر قرار  است روی یک سونات از مُتسارت کار کنید، اول آن را به پایان برسانید بعد کار کردن روی قطعه ای از دبوی سی (برای مثال) را شروع کنید.

3. فقط زمانی تمرین کنید که از تمرکز کافی برخوردارید: دانیل بارین بوم (پیانیست ویرتئوز و رهبر ارکستر)، این را اساسی ترین اصل برای تمرین موسیقی میداند. پنج دقیقه تمرین با تمرکز بسیار کارآمدتر از پنج ساعت تمرین بی تمرکز است که فقط انگشتهایتان بر روی کلاویه ها جلو و عقب می کند در حالی که مغزتان خواب است.

4.قبل از شروع به تمرین همیشه دستهایتان را گرم کنید: دستهایی که قبل از تمرین گرم شده اند به شما این اجازه را می دهند که در اجرای رپرتوارهای سخت تر، آسان تر بتوانید بر مشکلات تکنیکی فایق آیید. شایان ذکر است که گام نوازی و آرپژنوازی می تواند برای گرم کردن دست ها مناسب باشد.

5.با تمپوی پایین تمرین کنید: ذهن انسان زمانی که موسیقی با سرعت نواخته شود قادر به آنالیز کردن آن به نحو شایسته نیست.

5. هیچ گاه به خود اجازه ندهید که –حتی برای تفریح—اشتباه تکنیکی داشته باشید: اشتباهات زمانی که برای ما به صورت عادت درآید زمان بسیاری می طلبند تا تصحیح شوند. به یاد داشته باشید که اجرای شما نتیجه نحوه ی تمرین شماست.

6.سعی کنید هر روز تمرین هایتان در  وقت مشخصی باشد.

7. دفتری به برای ثبت زمان تمرین هایتان داشته باشید:  در این دفتر ذکر کنید که هر روز چه رپرتواری تمرین کرده اید و برای آن چقدر زمان گذاشته اید. در پایان هر هفته، ماه یا سال می توانید ببینید که برای هر قطعه چقدر وقت گذاشته اید این کار میتواند تمرین هایتان را سازمان دهی کند.

11.دور از پیانو، قطعه هایتان را برسی کنید: این یکی از کارهای بسیار مهم و ضروری برای هر موزیسین است. هر قطعه را برای خود آنالیز کنید (میزان به میزان یا موتیف به موتیف)، به صورت ذهنی به آن گوش کنید، هر صدا را با گوش درونی خود بشنوید، روابط هارمونیک و تماتیک آن را کشف کنید.

آلبرت فرانتس

 ترجمه: روزبه فخاری

نظرات 1 + ارسال نظر
شیما یکشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:13 ق.ظ

سلام ممنون و تشکر
من متاسفانه موقع تمرین اصلا تمرکز ندارم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد