For Classical Music Lovers

موسیقی کلاسیک

For Classical Music Lovers

موسیقی کلاسیک

راز از حفظ نواختن

سوال: برای من حفظ کردن یک قطعه کار بسیار مشکلی است. در ابتدا بسیار خوب پیش می روم ولی ناگهان حافظه ام دیگر یاری نمیکند. آیا باید یک جمله را آنقدر تمرین کنم تا از حفظ شوم یا اینکه نکته اساسی دیگری وجود دارد که باید آن را انجام دهم؟

                                                  راز از حفظ نواختن یک قطعه

تیم استالین

 

ترجمه: لیلا خانی 

شاید یکی از ترسناکترین ابعاد یک نوازنده از حفظ کردن یک قطعه باشد. بسیاری از پیانیست ها می توانند به خاطر بیاورند که چگونه ترس از فراموش کردن قطعه در برابر تماشاگران  می تواند بلافاصله به حرفه نوازندگی آنها در برابر عموم خاتمه دهد.

با این وجود نوازندگان مجبورند کمابیش به طور منظم این کار را انجام دهند، گرچه این مراحل ممکن است همیشه ترسناک باشد.

از حفظ کردن یک قطعه نباید کاری مشکل تر از فراگیری یک متن باشد، کاری که یک هنرپیشه همیشه باید انجام دهد و اگر آنها قادر به انجام چنین کاری هستند ، پی ما هم می توانیم. اما برای آسان تر کردن مراحل حفظ کردن یک موومان از یک قطعه چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

این مراحل میتواند از ابتدای فراگیری قطعه شروع شود، حتی اگر هنوز کاملا قادر به نواختن قطعه نیستید. هنگامی که به نکات تکنیکی قطعه (انگشت گذاری، ریتم، تنالیته و...) تسلط بیشتری پیدا کردید، مرحله حفظ کردن قسمت های بزرگتری از قطعه باید آسان تر باشد.

یکی از مطمئن ترین شیوه ها برای حفظ کردن یک قطعه درک درستی از ساختار هارمونیکی قطعه است. طوری به قطعه  موسیقی نگاه کنید که گویی یک دکتر به بیمار خود می نگرد.

تا آنجایی که میتوانید قسمت های مختلف قطعه مانند: کلید، آکوردها، کادانس ها، ارتباط فواصل، مدولاسیون، جمله بندی ها و شکل ملودی را شناسایی کنید. به ریتم خوب دقت کنید و سعی کنید موسیقی را در دو جهت عمودی و افقی جهت یابی کنید.

نوازندگانی که در سطح پیشرفته تری هستند نباید با این نوع تجزیه و تحلیل مشکلی داشته باشند.

به محض این که درک موسیقایی بهتری از قطعه پیدا کردید، می توانید شروع به تمرین قطعه در قسمت های کوچکتر، یک یا دو میزان یا حتی یک جمله کوتاه کنید.

(برای نوازندگان در سطح پایین تر) در روز اول قطعه را با دو دست شروع نکنید. بلکه هر دست را به صورت جداگانه تمرین کنید، بگذارید تا انگشتان و گوشتان به قطعه آشنا شود. سپس در روز دوم مروری بر روی میزان هایی که در روز قبل تمرین داشته اید بکنید، ببینید چقدر به خاطر می آورید. زمانی که مطمئن شدید میزان ها را به خوبی به خاطر می آورید، میزان بعدی را شروع کنید و همین طور ادامه دهید تا یک جمله ی طولانی را کامل کنید. سپس  تمام این مراحل را برای دست دیگر تکرار کنید.

در ابتدا نت قطعه را در مقابل خود بگذارید، و فقط زمانی به آن نگاه کنید که به آن احتیاج دارید.

بر روی یک صندلی بنشینید و سعی کنید تصور کنید که اگر قطعه را به طور ذهنی بنوازید چطور شنیده میشود.

این روش نیز برای پرورش آنچه ما گوش درونی می گوییم بسیار مهم است.

نظرات 1 + ارسال نظر
سهیل جمعه 4 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:04 ب.ظ

به نظر من این کار که نوازنده قطعه رو بزار جلوی چشماش و سعی کنه حفظش کنه کار نشدنیه ولی من با بررسی قطعه قبل از تمرینش حرفی ندارم.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد